Tuesday 16 July 2013

AWAS: BERHATI-HATI MEMILIH BUFET BERBUKA PUASA


oleh: Siti Aisyah Mohd Bakhori


Budaya makan di luar semakin ketara apabila tibanya bulan Ramadhan. Iklan bufet berbuka puasa atau dahulunya dikenali sebagai bufet ramadhan banyak ditawarkan oleh premis-premis makanan terutamanya  hotel-hotel dan restoran. Tawaran-tawaran yang mengujakan ini amat mudah diakses melalui internet terutamanya melalui perkhidmatan KUPON ELEKTRONIK (online coupon). Hal ini menyebabkan berlaku lambakan tawaran bufet berbuka puasa oleh premis-premis makanan yang berlumba-lumba mengaut KEUNTUNGAN pada bulan Ramadhan ini.  Dengan tawaran makanan yang pelbagai dan harga yang berpatutan, sedikit sebanyak akan mendorong keinginan masyarakat Islam di kawasan bandar terutamanya untuk merasai dan mengalami sendiri bufet berbuka puasa tersebut. Tawaran berkenaan nampak ekslusif  apabila bufet berbuka puasa ditawarkan oleh hotel bertaraf lima bintang dan restoran-restoran yang terkenal. Maka, ramai yang tertarik dan ingin menikmati keenakan makanan yang dihidangkan sebagai juadah istimewa semasa berbuka puasa.

Namun, adakah anda sedar bahawa premis-premis makanan tersebut telah mendapat pengiktirafan sijil halal daripada pihak Jabatan Kemajuan Islam Malaysia (JAKIM) atau tidak? Atau sebenarnya anda tidak kisah menjamu selera di premis-premis yang diragui kehalalannya?

Masalah ini telah menjadi polemik pada tahun 2010 apabila pihak JAKIM telah mengenalpasti ada hotel-hotel yang tidak berstatus halal telah menyediakan buffet ramadhan. Impaknya disini ialah wujud kekeliruan masyarakat terhadap makanan yang disediakan adakah ianya halal atau tidak.

Berdasarkan laporan Berita Harian bertarikh 20 Ogos 2010, pihak JAKIM telah melakukan pemantauan terhadap 34 buah hotel yang menawarkan ‘Bufet Ramadhan’ pada 10 hari pertama bulan Ramadhan 1431 Hijriah di beberapa buah negeri. Hotel-hotel yang terlibat adalah bertaraf 5, 4 dan 3 bintang. Hasil pemeriksaan mendapati 34 buah hotel berkenaan telah menggunakan istilah Bufet Ramadhan manakala 24 buah hotel telah menggunakan bahan-bahan yang diragui halal.

Pada tahun-tahun sebelum ini, isu penggunaan istilah bufet Ramadhan telah menimbulkan kontroversi apabila diguna pakai oleh premis yang tidak diiktiraf halal oleh pihak JAKIM yang mana istilah berkenaan telah melanggar Perintah Perihal Dagangan (Penggunaan Perbahasaan ‘Halal’) 1975.

Mengikut Seksyen 28 Akta Perihal Dagangan (APD) 2011, adalah menjadi satu kesalahan kepada premis-premis yang tidak berstatus halal menggunakan istilah ‘Bufet Ramadhan’. Ini kerana ungkapan berkenaan boleh memperdaya atau menggelirukan orang awam bahawa makanan atau perkhidmatan yang ditawarkan adalah halal atau boleh dimakan oleh orang Islam. Sebaliknya, istilah bufet Ramadhan dibenarkan untuk digunakan oleh premis makanan yang telah mendapat pengiktirafan halal daripada JAKIM.

Namun kini istilah bufet ramadahan telah digantikan dengan istilah bufet berbuka puasa yang nampak seperti tidak menyalahi APD 2011. Tetapi masalah yang sama harus dinilai semula iaitu adakah makanan yang dihidangkan itu halal, tidak halal atau shubhah (mengandungi bahan-bahan yang diragui halal). Jika dibuat penilaian yang teliti, premis-premis makanan terbabit masih belum mendapat sijil pengiktirafan halal JAKIM.

                                                     
Contoh iklan yang  menawarkan bufet berbuka puasa. Perhatikan pada iklan ada tertera PORK-FREE. Ini mencetuskan keraguan terhadap makanan yang dihidangkan.
             


Dalam konteks perbincangan ini, makanan yang tidak halal bukan bererti hanya memakan daging khinzir atau makanan larangan lain seperti yang dinyatakan di dalam Al-quran tetapi  cara  penyediaan makanan, peralatan memasak dan aspek kebersihan (toyyib) haruslah diambil kira.  Contoh yang mudah adalah seperti masakan yang ditambah ‘wine’ (biasanya wine vinegar atau cuka arak)   sebagai penambah perisa (dalam penyediaan steak, masakan cina dan masakan Jepun) adalah haram kerana wine/arak adalah najis. Walaupun dikatakan wine akan meruap semasa memasak, namun secara saintifiknya residu-residu wine masih lagi tertinggal di dalam makanan. Contoh-contoh lain adalah seperti penggunaan pinggan mangkuk yang diperbuat daripada ‘fine bone China’ (e-fatwa.gov.my), penggunaan berus pastri yang dikhutiri berusnya daripada bulu babi atau simpanan bahan mentah di dalam peti sejuk beku yang bercampur dengan bahan mentah yang tidak halal.

Sebagai umat Islam, faktor pemakanan yang halal dan toyyib harus dititik beratkan kerana daripada makanan akan terbentuk sahsiah dan perilaku diri seorang Muslim. Kecanggihan teknologi maklumat memudahkan kita untuk memilih premis-premis yang menawarkan makanan yang halal. Lantaran itu, tiada alasan untuk kita tidak mengendahkannya semata-mata mengikut nafsu lapar hingga mengenepikan hal yang lebih fardhu iaitu memakan makanan halal.


Sewajarnya pertimbangan yang amat teliti perlu diambil kira sebelum menikmati hidangan bufet berbuka puasa supaya Ramadhan yang mulia tidak dicemari dengan memakan makanan yang tidak ‘bersih’ dan puasa yang dijalani menjadi sia-sia. Ini kerana penipuan secara tersembunyi dikhuatiri akan menyebabkan defisit kepada iman dan takwa umat Islam pada hari ini.

No comments:

Post a Comment